6 نوامبر 2023- بر اساس یک مطالعه ی اولیه، ترکیب مصرف مداوم تنباکو و پیش دیابت خطر سکته مغزی را در بزرگسالان جوانی که سایر عوامل خطر قلبی عروقی را ندارند سه برابر افزایش می دهد. نتایج این مطالعه قرار است در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا که از 11 تا 13 نوامبر 2023 در فیلادلفیا برگزار می شود، ارائه گردد.

دکتر Advait Vasavada، نویسنده این مطالعه، رزیدنت پزشکی خانواده در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، گفت: این یافته ها، بر ضرورت انجام یک مطالعه در مقیاس بزرگ، غربالگری زودهنگام و راهبردهای پیشگیری برای پیش دیابت در مصرف کنندگان جوان تنباکو به منظور کاهش خطر سکته مغزی تاکید می کند.

محققان از نمونه ملی بیماران بستری در یک پایگاه داده ملی بزرگ، برای تجزیه و تحلیل پذیرش در بیمارستان در سراسر ایالات متحده در سال 2019 برای بیش از 1 میلیون مصرف کننده ی جوان تنباکو (بین 18 تا 44 سال) استفاده کردند.

همه از نظر متابولیکی سالم در نظر گرفته شدند و هیچ عامل خطر بیماری قلبی عروقی شناخته شده ای مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2، کلسترول بالا یا چاقی نداشتند. در نمودارهای پزشکی آنها مصرف طولانی مدت یا مداوم دخانیات وابسته به نیکوتین و این که در کاهش میزان مصرف دخانیات مشکل داشتند، درج شده بود.

از بین افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند، از هر 1000 نفر، دو نفر مبتلا به پیش دیابت بودند و به مصرف دخانیات اعتیاد داشتند. پیش دیابت، به سطح قند خون ناشتای بالاتر از حد طبیعی اطلاق می شود که ممکن است در آینده به دیابت نوع 2 تبدیل شود. افراد مبتلا به پیش دیابت نیز در معرض افزایش خطر بیماری قلبی و سکته هستند، با این حال، این خطرات ممکن است از طریق تغییر سبک زندگی مانند خوردن غذاهای سالم، کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی کاهش یابد.

محققان با مقایسه ی افراد مبتلا به پیش دیابت با افراد بدون پیش دیابت که هر دو مصرف کننده ی دخانیات بوده و در بیمارستان بستری بودند، دریافتند:

· نرخ بالاتر بیماری انسدادی مزمن ریه (به ترتیب 19.2% در مقابل 11.7%)، حمله قلبی پیشین(به ترتیب 1.5% در مقابل 0.4%) و بیماری مزمن کلیه (2.5% در مقابل 0.9%).

· احتمال بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر از افراد بدون پیش دیابت بود( 2.9٪ در مقابل 1.4% )

· احتمال بستری شدن در بیمارستان به دلیل سکته مغزی در افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر از افراد بدون پیش دیابت بود (به ترتیب 1.9% در مقابل 0.5%).

·  پس از تعدیل عوامل احتمالی متعددی که ممکن است در این نتایج نقش داشته باشند (از جمله سن، نژاد، جنس، درآمد خانوار، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، و برخی شرایط پزشکی دیگر)، خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل سکته مغزی برای مصرف کنندگان دخانیات بستری در بیمارستان با پیش دیابت، 3.31 برابر بیشتر از افراد بدون پیش دیابت بود.

دکتر واساوادا گفت: اگر از نظر متابولیسمی سالم هستید و به مصرف دخانیات اعتیاد دارید، عاقلانه است که مصرف دخانیات را کاهش دهید، اما بهتر است به طور کامل آن را ترک کنید. همچنین شایان ذکر است که داشتن پیش دیابت می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سکته مغزی را در سن پایین افزایش دهد، حتی اگر از هیچ یک از محصولات تنباکو استفاده نمی کنید.

توسعه یک سبک زندگی کلی سالم، به علاوه اطمینان از اینکه قند خون شما به خوبی کنترل شده و در ویزیت های معمول مراقبت های پیشگیرانه اندازه گیری می شود، توصیه می گردد.

پرفسور Esa M. Davis، یکی از اعضای کمیته دارو، الکل و تنباکو انجمن قلب آمریکا، گفت: نتایج این مطالعه شواهد بیشتری در مورد اینکه چرا مصرف دخانیات خطرناک است و ترک آن برای پیشگیری از بیماری قلبی و سکته ضروری است، ارائه می دهد.

او گفت: داشتن پیش دیابت به تنهایی یک عامل خطر بزرگ برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. افزودن دخانیات به طور چشمگیری خطر سکته مغزی را افزایش می دهد و بنابراین تلاش برای ترک مصرف دخانیات در این شرایط مهم تر است.

پرفسور دیویس استاد پزشکی خانواده و جامعه و دانشیار ارشد بهداشت جمعیت و پزشکی جامعه در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور، گفت: جوانان معمولاً این تصور را دارند که سکته مغزی در افراد مسن - در سن پدربزرگ و مادربزرگ آنها - اتفاق می افتد. اما ما شروع به دیدن شواهدی کرده ایم، مثلاً در این مطالعه، که نشان می دهد سکته مغزی در سنین پایین تر نیز رخ می دهد.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای سلامت قلب خود و کاهش خطر سکته و بیماری قلبی انجام دهید، ترک سیگار است، و این مطالعه، نشان می‌دهد که اگر پیش دیابت دارید، ترک سیگار در اسرع وقت برای شما مهم‌تر است، زیرا خطر سکته مغزی و بیماری قلبی در شما بسیار بیشتر می شود و می تواند خیلی زودتر رخ دهد.

پیشینه ی مطالعه:

· این مطالعه تجزیه و تحلیل سوابق سلامت الکترونیکی از نمونه ملی بیماران بستری در سال 2019 بود. این پایگاه داده هر سال 7 تا 8 میلیون پذیرش در بیمارستان را ثبت می کند.

· به طور کلی، هر دو گروه عمدتاً از بزرگسالان سفیدپوست تشکیل شده بودند. با این حال، گروه بدون پیش دیابت بزرگسالان سفید پوست بیشتری داشتند (به ترتیب 67.9% در مقابل 45.7%). گروه مبتلا به پیش دیابت، درصد بیشتری از بزرگسالان سیاهپوست را در مقایسه با گروه بدون پیش دیابت داشتند (به ترتیب 33.8% در مقابل 17.7%).

· میانگین سنی افراد مبتلا به پیش دیابت 36 سال بود.

· در این مطالعه از بین مصرف کنندگان جوان دخانیات بستری در بیمارستان، سن افراد مبتلا به پیش دیابت بالاتر بود (متوسط سنی به ترتیب 36 در مقابل 31 سال) و بیشتر آنها مرد بودند.

· از 1,017,540 مصرف کننده ی جوان دخانیات بستری شده در بیمارستان، 2390 نفر(0.2%) سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی داشتند که معیارهای پیش دیابت را برآورده می کرد.

· این تجزیه و تحلیل شامل تمام اشکال استفاده از تنباکو بود. با این حال، اطلاعات اضافی برای دسته بندی نوع دخانیات مورد استفاده در دسترس نبود.

این مطالعه محدودیت‌های متعددی داشت، شامل: استخراج داده‌های بیماران از سوابق بیمارستانی آنها؛ استفاده از پایگاه داده ممکن است شامل خطاهای کدگذاری باشد؛ از دست دادن اطلاعات در مورد دلیل دقیق هر بستری در بیمارستان؛ و فقدان داده های پیگیری. در حالی که محققان قادر به بررسی و تنظیم عوامل متعددی بودند که ممکن است بر خطر سکته مغزی تأثیر بگذارد، ممکن است عوامل ناشناخته‌ای وجود داشته باشد که نادیده گرفته شده‌ یا لحاظ نشده‌ باشند.

محققان گفتند: ما فقط اطلاعاتی در مورد میزان وقوع سکته و سایر حوادث قلبی مرتبط با یک بار بستری شدن در بیمارستان را در اختیار داشتیم. انجام مطالعات آینده نگر برای بررسی میزان وقوع سکته در طول زمان در مصرف کنندگان جوان دخانیات با و بدون پیش دیابت، ضروری است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-prediabetes-persistent-tobacco-triple-healthy.html